Still alive & kickin' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Kuiper - WaarBenJij.nu Still alive & kickin' - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Kuiper - WaarBenJij.nu

Still alive & kickin'

Blijf op de hoogte en volg Lisa

31 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

En er is alweer een week omgevlogen op het project… Ongelofelijk hoe snel het gaat. De tweede week op het project is eigenlijk heel soepel verlopen. We zijn meer buiten geweest met de kinderen dan de vorige week, hebben meer spellen met ze gedaan en we hebben nog meer ballen voor ze gekocht (we hadden de hele ballenvoorraad opgekocht vorige week, maar we hadden er nog meer nodig, dus we moesten wachten op de volgende lading).

Tijdens de afgelopen week voelde ik me steeds meer en meer thuis op de school. De eerste week was vooral een beetje kijken hoe alles gaat, hoe de leerlingen zijn, hoe de lessen verlopen en hoe hard wij nodig zijn. Gelukkig merkten we de afgelopen week dat de leraren het erg waarderen als we de kinderen even mee naar buiten nemen. Soms is het voor de leraar ook wel fijn als ze zelf even een uurtje pauze hebben.

Tijdens de buitenactiviteiten hebben we de afgelopen week veel gebruik gemaakt van het gesponsorde materiaal (nogmaals onwijs bedankt daarvoor!!). De leerlingen zijn al zo blij met een bal, want voor hun en voor de school is het gewoon te duur om zelf te kopen. De jongens spelen over het algemeen het liefst voetbal (en jeetje wat zijn ze daar goed in zeg… vooral de oudere jongens). Eerst gebruikte ze altijd jassen of tassen om het doel te markeren, maar nu konden we dankzij de gekochte hoedjes hele velden uitzetten en doelen markeren.
Ook hebben we een aantal estafettes en andere sprintspelletjes gedaan met behulp van de hoedjes en de trainingsladders.

De meiden spelen behalve voetbal en netball ook graag wat kleinere spelletjes, zoals touwtjespringen (springtouwen kwamen hier erg goed van pas, want zelf hadden ze bijvoorbeeld een springtouw gemaakt van aan elkaar geknoopte veters of stukjes touw!), maar ook kleine tikspelen.

Het is wel heel leuk om te zien hoe creatief de kinderen zijn, ze hebben zo weinig, maar doen zo veel spellen. Vooral leuk is dat de meiden veel dans/zing/klap spelletjes doen. Dat geeft wel een beetje een echt Afrikaans gevoel.

Afgelopen donderdag was een iets andere dag dan normaal. Toen we op school kwamen hoorden we dat een van de docenten afwezig was, dus of wij even die klas over wilde nemen. Het was Grade 5 (leerlingen van ongeveer 10-11 jaar oud). Wij die klas in, en daar troffen we natuurlijk complete chaos aan. De leerlingen wisten zelf ook dondersgoed dat hun eigen leraar afwezig was. En wij hadden geen benul van wat we met ze konden doen. Dus uiteindelijk hebben we maar een stukje wiskunde gegeven (het niveau konden wij gelukkig nog wel aan), verder hebben we een aantal spellen met ze gespeeld en hebben we lekker veel tijd buiten doorgebracht. Maar het is toch best even lastig, als 40 leerlingen je uit gaan proberen, zie ze dan maar een stilte krijgen.
Maar al met al was het wel een heel leuke en vooral leerzame dag.

In het hostel is het de afgelopen 1,5 week een klein beetje chaos geweest, omdat we met meerdere berovingen te maken hebben gehad. Een paar van de meiden zijn helaas beroofd van hun telefoon en portemonnee, gewoon op straat. Daarom is ons op het hart gedrukt om nóg voorzichtiger te zijn.

Dinsdagochtend om 5 uur vertrokken we richting Lions Head, om deze te gaan beklimmen en daar vervolgens de zonsopgang te gaan bekijken. Uiteindelijk waren we met 16 man uit het hostel. Het was een hele klus om in het donker alle rotsen te beklimmen, maar we hebben het gered, en genoten van een prachtige zonsopgang!

Zondag heb ik met nog iemand uit het hostel een Township tour geboekt, gedurende deze tour worden we rondgeleid door een township, een sloppenwijk in Kaapstad. Het zal wel even confronterend en heftig zijn, maar het is wel iets wat we gezien moeten hebben.

• 31 Juli 2015 - 17:29

Debby:

Leuk om je verhalen te lezen lies!
    Geniet nog maar lekker daar xx