Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Kuiper - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Kuiper - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun

Blijf op de hoogte en volg Lisa

23 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het voelt alsof ik hier al weken zit, zo thuis voel ik me hier. Maar toch is de afgelopen week zo onwijs snel voorbij gegaan. Gelukkig heb ik nog 4 weken te gaan.

Vorige week maandag begonnen we met een orientatiedag. Dat kwam er eigenlijk op neer dat we eerst wat meer te horen kregen over de organisatie die ons geplaatst heeft, over ons project, en we deden een historische wandeling door Kaapstad, om een beetje een beeld te krijgen van de geschiedenis.

De dag erna begon het dan echt, eerste dag op het project. Ik zit samen met twee andere vrijwilligers op hetzelfde project, de een loopt er al 3 maanden rond, en de ander is tegelijkertijd met mij begonnen.
De basisschool waar we geplaatst zijn is een grote school, zo’n 600 leerlingen met +- 40 leerlingen in een klas. De school ziet er eigenlijk van de buitenkant heel mooi uit, waardoor ik een beetje de indruk kreeg dat het een best wel welgestelde school was. Maar toen we binnen kwamen, en we meer over de achtergrond van de school te horen kregen was dat wel anders.

De school staat in een redelijk ‘oke’ wijk. Dit is omdat de overheid deze scholen heeft laten bouwen een x aantal jaar geleden, want de scholen in de townships werden steeds vernield. Nu worden de leerlingen vanuit allerlei verschillende wijken naar de scholen getransporteerd met bussen, of als ze geluk hebben worden ze gebracht door ouders. Dus eigenlijk komen de kinderen uit allerlei omliggende arme wijken.
De eerste dag was vooral een beetje kennis maken met de school, en de leraren en de leerlingen. Het is zo leuk om te merken hoe die kinderen je gelijk bewonderen en alles over je willen weten. Ze willen weten waar je vandaan komt, wat je doet, en vooral hoe ik aan dat blonde haar kom. Verder willen ze van alles aan je laten zien, je hoort de hele tijd om je heen ‘lisa, look, lisa, look!’. Heel leuk om te zien hoe veel energie die kinderen hebben.
De dagen daarna hebben we van alles gedaan, we zijn in de klassen gaan zitten bij verschillende lessen, hebben de kinderen meegenomen naar buiten om daar verschillende sporten met ze te spelen en met verschillende leerlingen gesprekken gevoerd over hun thuissituatie en hun achtergrond. Lang niet alle kinderen komen uit Zuid-Afrika, en dus is Engels niet hun moedertaal, daarom is er nog steeds een taalbarrière in de school, waardoor sommige kinderen gewoon totaal niet begrijpen waar je het over hebt als je tegen ze praat.
Tijdens de sportactiviteiten waren wij eigenlijk vooral afhankelijk van de ballen die leerlingen zelf meenamen van thuis (9 van de 10 keer waren ze lek uiteraard).
Daarom hadden wij besloten om van ons budget voor iedere klas een voetbal te kopen (16 voetballen in totaal). Zodat in ieder geval iedere klas een voetbal had om mee te spelen. En de kinderen waren zó dankbaar voor dat, heel leuk om te zien.

Maar ook in de middagen, na het project, hebben we dingen ondernomen. Zo zijn we de afgelopen week naar verschillende plaatsjes, baaitjes en markten geweest. En op zondag zijn we op tour geweest richting kaap de goede hoop, waar we even bijna werden aangevallen door een stel bavianen, bijna een struisvogel hebben overreden, we pinguïns en zeehonden hebben gezien en we dronken zijn geworden van een wijnproeverij, al met al een geslaagde dag dus. De avonden zijn afgelopen week gevuld met bezoekjes aan de poolbar, karaokebar en natuurlijk aan het uitgaansgedeelte van Cape Town

Morgenochtend vertrekken we om 5 uur richting Lionshead, om naar boven te hiken en daar vervolgens de zonsopgang te bekijken. Heel leuk en aardig, en waarschijnlijk waanzinnig mooi, maar de wekker om 4.30 uur, dat is wat minder.

• 27 Juli 2015 - 21:48

Sjaak:

Hou Lisa, zo te lezen heb je goed maar je zin daar en je gemakkelijk aamgepast aangepast! Maar is het werken daar of vakantie vieren want ik lees alleen maaar over leuke dingen die je gedaan hebt.hebt, ook met die kinderen op school. Kan je ze een beetje aan, 40 stuks zijn er nogal wat.

Geniet er nog maar even van want de tijd vliegt en je bent zo weer terug op schiphol.

Groetjes ,

Pap

• 27 Juli 2015 - 21:57

Fabienne:

Klinkt goed allemaal Lies! Super leuk dat je nog zoveel tijd hebt om veel van Z-A te zien naast het project waar je werkt. Aan je foto's te zien is het er prachtig. En wat een goed gevoel zal het je geven dat de kindjes zo postief op je reageren en zo dankbaar zijn. Geniet van de rest van je tijd daar, maar zo te lezen gaat dat wel lukken! X

• 31 Juli 2015 - 17:20

Debby: