Alles veilig en wel - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Kuiper - WaarBenJij.nu Alles veilig en wel - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lisa Kuiper - WaarBenJij.nu

Alles veilig en wel

Door: Lisa

Blijf op de hoogte en volg Lisa

19 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Om een lang verhaal kort te maken, ik ben veilig aangekomen!

Gisteren ochtend om 10 uur vertrok mijn vliegtuig richting Kaapstad. Op Schiphol ging alles eigenlijk heel erg vlot, waardoor ik lekker relaxed richting mijn vliegtuig kon. In het vliegtuig had ik lekker een plekje bij het raam en mijn eigen tv-scherm, dus ik zou me wel vermaken de komende 11 uur. Beetje filmpjes kijken en slapen, en die 11 uur waren zo om. (al had een gezellige buurman/buurvrouw ook wel leuk geweest...).

Eenmaal in Kaapstad aangekomen zou ik worden opgehaald door een Backpack Shuttle service, maar ik was er al bang voor, ze stonden er niet. Gelukkig was ik redelijk goed voorbereid en had ik alle documenten met telefoonnummers en info uitgeprint. Op mijn informatieblaadje stond dat ik naar de info balie op het vliegveld moest gaan en dat zij mij verder konden helpen. Daar mijn situatie uitgelegd en ze reageerden echt alsof het de normaalste zaak van de wereld was, of ik even een paar minuten wilde wachten, ze zouden vanzelf wel komen.
Gelukkig was dat ook zo en na een kwartiertje kwam mijn pick-up. Helaas had hij zo'n schorre stem dat we niet gezellig een praatje konden houden in de auto, maar op weg naar het vrijwilligershuis keek ik mijn ogen al uit (ondanks dat het donker was).

We reden onder andere langs de townships (de sloppenwijken), waaraan je al gelijk kon zien hoeveel armoede er heerst. Maar een paar minuten later zaten we in een heel andere wereld, vol met gewone huizen en in een redelijk normale buurt.
Daar werd ik dan ook bij mijn vrijwilligershuis afgezet.

Eenmaal daar aangekomen was het tijd voor mijn vuurdoop, die eigenlijk best wel mee viel. van de ongeveer 11 vrijwilligers waren er maar 4 thuis en dan ook nog de house managers. Ik werd gelijk hartelijk ontvangen en ik was nog geen 10 minuten binnen of ze vroegen of ik al mee de stad in ging. Zo gezegd, zo gedaan, binnen een half uur stond ik in de pub.

De volgende ochtend stond een bezoekje aan de kerk op het programma. De verloofde van de house manager nam ons mee naar een kerk verderop in de stad. Het zou een gospel-achtige bijeenkomst worden. Ik verwachtte een traditioneel kerkje, mooi gebouw, oud. Maar niets was minder waar, ik kwam in een redelijk nieuw gebouw binnen, met gewoon een plat dak. Aan de buitenkant zou je niet zeggen dat het een kerk was. Maar desondanks was de dienst wel leuk om mee te maken. Een aantal leden van de kerk waren heel geïnteresseerd in ons verhaal en we kregen dan ook meerdere blessings van ze, de mensen hier zijn heel open en vriendelijk.

Na de dienst reden we even door de townships die rondom de kerk lagen. En ookal bekijk je het vanuit de auto, het heeft toch wel een redelijke impact. Dan besef je ineens dat het nog helemaal niet vanzelfsprekend is dat iedereen het maar goed heeft en in een mooi huis woont. De huisjes waren gebouwd van golfplaten, stonden enorm dicht op elkaar en er zaten veel te veel mensen in een huis.

Daarna gingen we richting de supermarkt om inkopen te doen voor mijn eerste 'braai'. Een soort barbecue waarbij iedereen zijn eigen drank en eten meeneemt. Onze house manager zou dit organiseren bij ons thuis voor alle vrijwilligers en nog wat familie voor hem.
Iedereen de boodschappen gedaan, veel te veel natuurlijk, alles klaarmaken en de braai aansteken. De sfeer was echt heel leuk, lekker relaxed, iedereen doet gezellig en maakt eten voor elkaar.

Nu, 8 uur 's avonds lijkt het alsof het al ergens diep in de nacht is, zoveel gedaan de eerste dag al. Morgen begint mijn orientatiedag en ga ik langs het project waar ik de komende weken zal gaan assisteren.


Liefs,
Lisa

  • 19 Juli 2015 - 20:40

    Reinie :

    Hoi Lisa,

    Leuk verslag hoor van je eerste dag. En wat heb je al veel gezien.
    Maak er een mooie en onvergetelijke tijd van.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag en foto's

    Liefs,
    mama

  • 19 Juli 2015 - 21:58

    Diona:

    Hey Lisa, goed te horen dat je goed bent aangekomen . En voor nu klinkt het erg gezellig. Heel veel succes en plezier de komende tijd. :-)

  • 20 Juli 2015 - 00:06

    Jessica:

    Lieve lies!

    Wat een fijn eerste berichtje ! Fijn dat je goed bent aangekomen en zulke leuke eerste dagen al mee maakt. Dat belooft nog wat! Ik ga je berichten in de gaten houden. Heel veel plezier en succes daar! En geniet er van.

    Dikke kus
    Xx Jessica

  • 20 Juli 2015 - 22:05

    Maaike:

    Lieve Lisa,Wat leuk meid dat we jou zo kunnen volgen via deze blog en heb al veel gezien en gedaan meis!Nou we blijven j volgen zo hoor en tot het volgende berichtje van je!En heel veel succes daar toegewenst!Liefs van ons allemaal xxxx.

  • 31 Juli 2015 - 17:17

    Debby:

    Lieve lisa,

    Een beetje laat, maar eindelijk de tijd om je berichtjes te lezen!
    Goed om te horen dat je zo goed ontvangen bent en een leuke eerste dag hebt gehad.

    Heel veel succes en plezier nog, voor je het weet is het alweer voorbij!

    xx Debby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

Deze zomer vertrek ik richting Kaapstad om daar 4 weken als vrijwilliger op een sportproject te werken, vervolgens ga ik nog 1 week een tour langs de Garden Route doen

Actief sinds 19 Juni 2015
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 3581

Voorgaande reizen:

18 Juli 2015 - 23 Augustus 2015

Vrijwilligerswerk in Kaapstad

Landen bezocht: